Harmonogram wywozu odpadów na rok 2023 dostępny jest poniżej:
Harmonogram odbioru odpadów Gminy Lubomia na rok 2023
ZAWIADOMIENIE
stawki za odbiór odpadów komunalnych od 1 stycznia 2023 r.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są zbierane i odbierane w sposób selektywny z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Lubomia wynosi 35 zł od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Lubomia wynosi 70 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, uiszczane są przez właścicieli nieruchomości na indywidualny rachunek w terminach do:
za I kwartał – styczeń, luty i marzec – do 15 marca danego roku
za II kwartał – kwiecień, maj i czerwiec – do 15 czerwca danego roku,
za III kwartał – lipiec, sierpień i wrzesień – do 15 września danego roku,
za IV kwartał – październik, listopad i grudzień – do 15 grudnia danego roku.
ZAWIADOMIENIE
stawki za odbiór odpadów komunalnych od 1 stycznia 2022 r.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które są zbierane i odbierane w sposób selektywny z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Lubomia wynosi 30 zł od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Lubomia wynosi 60 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, uiszczane są przez właścicieli nieruchomości na indywidualny rachunek w terminach do:
za I kwartał – styczeń, luty i marzec – do 15 marca danego roku
za II kwartał – kwiecień, maj i czerwiec – do 15 czerwca danego roku,
za III kwartał – lipiec, sierpień i wrzesień – do 15 września danego roku,
za IV kwartał – październik, listopad i grudzień – do 15 grudnia danego roku.
OGŁOSZENIE
Wójt Gminy Lubomia informuje mieszkańców, że w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego nastąpi zmiana firmy odbierającej odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
Od 2022 roku odpady będą odbierane przez Przedsiębiorstwo Spedycyjno Transportowe „TRANSGÓR” S.A. z Rybnika, systematycznie będą również wymieniane kubły.
Ogłoszenie o składowaniu odpadów
Ogłoszenie
Wójt Gminy Lubomia informuje mieszkańców posesji zamieszkałych, że w terminie
od dnia 21 listopada 2022 r. do dnia 26 listopada 2022 r. będzie podstawiony kontener do składowania gruzu ceglanego i betonowego.
Kontener będzie podstawiony w Lubomi, ul. Tartakowa tzw. „Fiołkowiec”.
Osoby fizyczne mogą dowozić gruz w ilości nie przekraczającej 1 tony na nieruchomość.
Punkt będzie czynny w dni robocze od 800 do 1400 a w sobotę od 800 do 1300 .
Do powyższego punktu można również dowozić następujące odpady budowlane
z samodzielnie prowadzonych remontów w gospodarstwie domowym:
ramy okienne do 5 szt. na nieruchomość, armatura łazienkowa (np. muszla, umywalka), drzwi do 3 szt. na nieruchomość, puste pojemniki po farbach, panele, tapety oraz płyty gipsowe do 50 kg na nieruchomość
Wójt Gminy Lubomia informuje wszystkich mieszkańców,
że z dniem 1 stycznia 2021 r. weszła w życie Uchwała Nr XXV/159/2020 Rady Gminy Lubomia z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi położonych na terenie Gminy Lubomia, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2020 r., poz. 6526)
Zwolnienie to wynosi 1,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca nieruchomości.
Warunkiem uzyskania częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1) złożenie nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2) oświadczenie w złożonej deklaracji o posiadaniu kompostownika przydomowego i kompostowaniu w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
Skorzystanie z częściowego zwolnienia wyklucza możliwość oddawania bioodpadów podczas zbiórki odpadów segregowanych spod nieruchomości.
Zmiana terminu złożenia deklaracji za gospodarowanie odpadami
ZAWIADOMIENIE
Stawki za odbiór odpadów komunalnych od 1 stycznia 2021 r.
Opłata za odbiór odpadów komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych w przypadku zadeklarowania selektywnego zbierania odpadów komunalnych wynosi 28 zł od osoby na miesiąc.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, którzy nie segregują odpadów komunalnych jest wyższa i wynosi 56 zł od osoby na miesiąc.
Opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, uiszczane są przez właścicieli nieruchomości na indywidualny rachunek właściciela nieruchomości, w terminach do:
za I kwartał – styczeń, luty i marzec – 15 marca danego roku
za II kwartał – kwiecień, maj i czerwiec – 15 czerwca danego roku,
za III kwartał – lipiec, sierpień i wrzesień – 15 września danego roku,
za IV kwartał – październik, listopad i grudzień – 15 grudnia danego roku.
INFORMACJA
Wójt Gmina Lubomia informuje mieszkańców, że w roku 2020 odbiorcą odpadów
komunalnych z nieruchomości zamieszkałych jest Firma REMONDIS sp. z o.o. w
Gliwicach, ul. Kaszubska 2.
Miejsce zagospodarowania odpadów przez podmiot odbierający odpady komunalne:
- zmieszane odpady komunalne - Przedsiębiorstwo Usług komunalnych „EMPOL” Sp. z o.o. w Raciborzu, ul. Rybnicka 125 47-400 Racibórz;
- bioodpadów - Best-Eko Sp. z o.o. ul. Gwarków 11, 44-240 Żory.
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2018
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 31 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0 % (kompostowanie).
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2017
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 33 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0 % (kompostowanie).
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2016
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 27,97 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0 % (kompostowanie).
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2015
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 20,39 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0 % (kompostowanie).
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2014
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 14,27 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0 % (kompostowanie).
OSIĄGNIĘTE PRZEZ GMINĘ POZIOMY RECYKLINGU W ROKU 2013
- Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – 15,36 %
- Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych – 100 %
- Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – 0,59 % (kompostowanie).
ZAWIADOMIENIE
Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z późn.zm.) oraz Uchwały Nr III/21/2018 Rady Gminy Lubomia z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie wyboru metody ustalenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki takiej opłaty (Dz.Urz. Woj.Śl. z 2018 r., poz. 8083), Wójt Gminy Lubomia zawiadamia, że od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) jeśli odpady komunalne są zbierane i oddawane w sposób selektywny opłata wynosi 19,00 zł/miesiąc od każdej zamieszkałej osoby;
2) jeśli odpady komunalne nie są zbierane i oddawane w sposób selektywny opłata wynosi 30,00 zł/miesiąc od każdej zamieszkałej osoby;
Zgodnie z treścią przepisów w/w ustawy zmiana stawki opłaty nie rodzi konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości, gdyż do właścicieli nieruchomości zostaną wysłane zawiadomienia o wysokości miesięcznej opłaty, wyliczonej jako: liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość podaną w deklaracji pomnożoną przez nową stawkę opłaty.
Terminy wnoszenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych nie ulegają zmianie i upływają:
za I kwartał – styczeń, luty i marzec – 15 marca danego roku,
za II kwartał – kwiecień, maj i czerwiec – 15 czerwca danego roku,
za III kwartał – lipiec, sierpień i wrzesień – 15 września danego roku,
za IV kwartał – październik, listopad i grudzień – 15 grudnia danego roku.
ZAWIADOMIENIE
Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 z późn.zm.) oraz § 3 uchwały Nr XI/52/2015 Rady Gminy Lubomia z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wyboru metody ustalenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki takiej opłaty (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2015 r., poz. 3554), zmienionej uchwałą Nr XLIII/281/2018 Rady Gminy Lubomia z dnia 15 stycznia 2018 r. (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2018 r., poz. 384) Wójt Gminy Lubomia zawiadamia, że od 1 lutego 2018 r. będą obowiązywać nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) jeśli odpady komunalne są zbierane i oddawane w sposób selektywny opłata wynosi 15,00 zł/miesiąc od każdej zamieszkałej osoby;
2) jeśli odpady komunalne nie są zbierane i oddawane w sposób selektywny opłata wynosi 25,00 zł/miesiąc od każdej zamieszkałej osoby;
Zgodnie z treścią przepisów w/w ustawy zmiana stawki opłaty nie rodzi konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości, gdyż do właścicieli nieruchomości zostaną wysłane zawiadomienia o wysokości miesięcznej opłaty, wyliczonej jako: liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość podaną w deklaracji pomnożoną przez nową stawkę opłaty.
Terminy wnoszenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych nie ulegają zmianie i upływają:
za I kwartał – styczeń, luty i marzec – 15 marca danego roku,
za II kwartał – kwiecień, maj i czerwiec – 15 czerwca danego roku,
za III kwartał – lipiec, sierpień i wrzesień – 15 września danego roku,
za IV kwartał – październik, listopad i grudzień – 15 grudnia danego roku.
Bez zmian pozostają numery indywidualnych kont bankowych.
Archiwalna wersja Systemu Śmieciowego
„SYSTEM ŚMIECIOWY”
Znowelizowana ustawa zobowiązuje mieszkańców do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. W celu realizacji tego obowiązku niezbędne jest wypełnienie deklaracji.
Deklarację wypełnia właściciel nieruchomości.
W deklaracji mieszkaniec samodzielnie dokonuje obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z przyjętymi przez Radę Gminy Lubomia uchwałami w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami oraz w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Opłata stanowi iloczyn ilości osób zamieszkałych daną nieruchomość oraz stawki opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami od jednego mieszkańca.
W Gminie Lubomia stawka opłaty za gospodarowanie odpadami za jedną osobę została ustalona w wysokości :
-
10 zł dla nieruchomości, na której prowadzone jest selektywne zbieranie odpadów,
-
18 zł dla nieruchomości, na której nie jest prowadzone selektywne zbieranie odpadów
Przykład :
Na posesji, na której jest prowadzona segregacja, zamieszkałej przez 4 osoby opłata miesięczna będzie wynosiła : 4 osoby x 10 zł = 40 zł
zaś na posesji, na której nie jest prowadzona segregacja, zamieszkałej przez 4 osoby opłata miesięczna będzie wynosiła : 4 osoby x 18 zł = 72 zł.
WAŻNE
Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do uiszczania opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych bez wezwania, w terminach kwartalnych bądź miesięcznych, przy czym okresami rozliczeniowymi są następujące terminy :
za I kwartał do 15 marca danego roku,
za II kwartał do 15 czerwca danego roku,
za III kwartał do 15 września danego roku,
za IV kwartał do 15 grudnia danego roku.
-
W przypadku nie wpłacenia w obowiązujących terminach kwoty wynikającej z deklaracji lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 599).
-
Właściciel zamieszkałej nieruchomości jest obowiązany złożyć do Wójta Gminy Lubomia deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.
-
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel zamieszkałej nieruchomości jest obowiązany złożyć do Wójta Gminy Lubomia nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
-
Dla każdej nieruchomości należy złożyć odrębną deklarację.
-
W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym, albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, Wójt Gminy Lubomia określi w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki.
-
Gmina Lubomia nie będzie potwierdzała wysokości należności za gospodarowanie odpadami komunalnymi ani też wystawiała żadnych faktur, rachunków czy książeczek. Podstawą uiszczenia opłaty jest złożona deklaracja.
-
Wysokość samodzielnie obliczonej w deklaracji „opłaty śmieciowej” właściciel nieruchomości wpłaca na indywidualny numer rachunku bankowego.
-
Na pokrycie „opłaty śmieciowej” rodziny oraz osoby samotnie gospodarujące, będące w trudnej sytuacji finansowej, mogą ubiegać się o wypłatę „zasiłku celowego” w Ośrodku Pomocy Społecznej w Lubomi przy ul. Korfantego 71, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o pomocy społecznej.
Na terenie Gminy Lubomia selektywna zbiórka odpadów jest prowadzona w systemie workowym, z częstotliwością odbioru co najmniej jeden raz w miesiącu.
W ramach tej zbiórki zostały wydzielone następujące frakcje odpadów :
-
papier i tektura – kolor worka niebieski,
-
szkło – kolor worka zielony,
-
tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe – kolor worka żółty,
-
odpady biodegradowalne i zielone – kolor worka brązowy.
Odpady biodegradowalne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu, a w przypadku braku możliwości ich kompostowania należy je gromadzić w worku (brązowym) na nieruchomości.
Żużle i popioły powstające na nieruchomości właściciel gromadzi w pojemnikach. Odbiór tych odpadów odbywa się z częstotliwością co najmniej dwa razy w miesiącu.
Zmieszane odpady komunalne powstające na nieruchomości właściciel gromadzi
w pojemnikach lub też czarnych workach. Odbiór tych odpadów odbywa się z częstotliwością co najmniej dwa razy w miesiącu.
Odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z drobnych remontów, nie wymagających pozwolenia na budowę odbierane są 2 razy w roku w ilości 1 tony na nieruchomość na rok.
Wywozy tych odpadów są realizowane na telefoniczne zgłoszenie właściciela nieruchomości.
Pozostałe odpady budowlane i rozbiórkowe tj. pochodzące z budowy i remontu obiektów powinny być odbierane przez przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do „Rejestru działalności regulowanej” prowadzonego przez Wójta Gminy Lubomia, na indywidualne zlecenie i koszt właściciela nieruchomości.
Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będą odbierane, z częstotliwością dwa razy w roku w okresie wiosennym i jesiennym, zgodnie z terminem wskazanym w harmonogramie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na posesjach niezamieszkałych.
Jako nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne traktowane są nieruchomości, na których przebywają ludzie i produkują odpady niezwiązane z zamieszkaniem. Do takich nieruchomości należą dla przykładu : szkoły, sklepy, placówki zdrowotne, punkty gastronomiczne, urzędy, nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych są zobowiązani do indywidualnego zawieranie umów na odbiór odpadów komunalnych z firmami wpisanymi do „Rejestru działalności regulowanej” prowadzonego przez Wójta Gminy Lubomia.
Właściciele tych nieruchomości są również zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów.
WAŻNE
Gmina zgodnie z zapisami nowej ustawy jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji tych umów w celu kontroli prawidłowego gospodarowania odpadami.
Nieczystości ciekłe.
Opłata śmieciowa nie obejmuje wywozu nieczystości ciekłych. Za wywóz tych nieczystości mieszkaniec będzie uiszczał odrębną opłatę w wysokości do 25 zł/m3 bezpośrednio u wykonawcy.
Nieczystości ciekłe należy usuwać ze zbiorników bezodpływowych z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi ich przepełnienie, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
Dodatkowe informacje związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi można uzyskać pod numerami telefonów :
32 45-16-614, 32 45-16 128 w. 26 lub 38 (pokój 2 i 7).
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wniosek o zamknięcie konta związanego z gospodarowaniem odpadami
Ulotka informacyjna-Zasady selektywnej zbiórki, cz.1